Druhny i druhowie, poniżej przedstawiam wykaz zadań które należy zrealizować i zebrać odpowiednią ilość punktów aby zdobyć Brązową lub Srebrną Odznakę BŚP.
Każdy harcerz, który zrealizuje odpowiednie zadania i uzbiera odpowiednią ilość punktów przesyła do swojego zastępowego krótki meldunek z realizacji.
Aby zdobyć:
a) Odznakę w sto pniu brązowym – należy zdobyć minimum 35 punktów, z czego
maksymalnie 25 za wykonanie zadań obligatoryjnych.
b) Odznakę w stopniu srebrnym – należy zdobyć minimum 45 punktów, z czego
maksymalnie 30 za wykonanie zadań obligatoryjnych.
ZADANIA:
Udział w przekazaniu Betlejemskiego Światła Pokoju:
a) hufcowym – 5 punktów,
b) chorągwianym – 10 punktów,
c) Betlejemskim Zlocie w Zakopanem – 20 punktów.
Obszar BRATERSTWO
- [1 pkt] Znam tegoroczne hasło Betlejemskiego Światała Pokoju (BŚP). Podjęła/ąłem się
indywidualnej pożytecznej pracy, wynikającej z przesłania tegorocznego hasła, mając na
względzie braterstwo. - [1 pkt] Pomagałam/em przy organizacji wigilii dla mojego środowiska lub rodziny.
Zadbałam/em o powierzone mi przez organizatora/rodzica kwestie. - [1 pkt] Podarowałam/em suchy prowiant na zbiórkę do Banku Żywności.
- [2 pkt] Podjęła/ąłem się tygodniowej pracy pożytecznej wynikającej z moich rozważań,
dotyczących tegorocznego hasła BŚP. - [2 pkt] Wykonałam/em przynajmniej 5 dobrych uczynków (aktywności) razem z zastępem
lub gromadą/drużyną. - [2 pkt] Przygotowałam/em prezent na aukcję charytatywną.
- [3 pkt] W ramach zbiórki zaplanowaliśmy i podjęliśmy się służby wynikającej z naszych
rozważań o tegorocznym haśle BŚP. - [3 pkt] Włączyłam/em się w działalność parafialnych służb charytatywnych i misyjnych.
- [3 pkt] Opowiedziałam/em koledze/koleżance o tym, dlaczego chcę pełnić służbę, kto lub
co jest motorem moich działań, jakie są źródła mojej motywacji. - [3 pkt] Postarałam/em się dotrzeć do osoby która jest samotna, być może nielubiana lub
pomijana z jakichś względów, dawnym przyjacielem (kimś bliskim). Zostawiłam/em jej miłą
wiadomość, zaproponowałam/em pomoc, rozmowę i zostawiłam/em Światło. - [4 pkt] Nawiązałam/em kontakt z osobą/zespołem odpowiedzialnym za rozwój duchowy
i religijny w moim środowisku (szczep/hufiec/chorągiew). Dowiedziałam/em się, jak
wygląda praca tej osoby/zespołu. Podjęła/ąłem z nią współpracę. - [4 pkt] Przygotowałam/em przekazanie BŚP w parafii.
Obszar HISTORIA - [1 pkt] Znam symbolikę Betlejemskiego Światła Pokoju.
- [1 pkt] Znam zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia funkcjonujące w moim
środowisku (rodzinie, wspólnocie religijnej); Potrafię wyjaśnić, na czym polegają oraz skąd
się wzięły. - [1 pkt] Przeczytałam/em wybrane fragmenty z co najmniej 1 książki pogłębiającej moją
duchowość/religijność (np. Moc Uwielbienia, Dzienniczek Siostry Faustyny etc.). - [1 pkt] Poznałam/em życiorys osoby, która jest dla mnie inspiracją.
- [1 pkt] Zobaczyłam/em na mapie, jaką drogą dociera Światło do Polski z Betlejem.
- [2 pkt] Znam historię Betlejemskiego Światła Pokoju. Wiem, skąd się wywodzi. Potrafię
wskazać na mapie, jaką drogę przebywa do Polski. - [2 pkt] Zapoznałam/em swoich rówieśników z ideą Betlejemskiego Światła Pokoju.
W ciekawy sposób zaprezentowałam/em, czym jest BŚP. - [2 pkt] Podczas spotkania wigilijnego opowiedziałam/em rodzinie o Betlejemskim Świetle
Pokoju. - [2 pkt] Przeczytałam/em co najmniej 1 książkę z listy książek polecanych przez Wydział
Duchowy i Religijny dostępnej na cbp.zhp.pl.
GŁÓWNA KWATERA ZHP – Regulamin Odznaki Betlejemskiego Światła Pokoju 5/8 - [2 pkt] Zagłębiłam/em się w życiorys osoby, która jest moją inspiracją. Poznałam/em jej
wartości i przyjęłam/ąłem jedną jako własną (pracuje nad nią). - [3 pkt] Przygotowałam/em własne rozważanie dotyczące idei Betlejemskiego Światła
Pokoju. Przedstawiłam/em je na zbiórce. - [3 pkt] Poznałam/em życiorys świętych skautów. Wybrałam/em jedną osobę, której życie
przedstawiłam/em na zbiórce. - [3 pkt] Sprawdziłam/em, gdzie najbliżej mojej miejscowości znajduje się miejsce związane
z polskim błogosławionym lub świętym. Odwiedziłam/em to miejsce. Poznałam/em życiorys
tej osoby. - [4 pkt] Opracowałam/em materiał przydatny w pracy zastępu/drużyny dotyczący
Betlejemskiego Światła Pokoju (np. konspekt zbiórki, prezentacja, rozważania) i go
wykorzystałam/em. - [4 pkt] Poznałam/em życiorys świętych skautów. Zrobiłam/em listę wartości, jakimi się
kierowali. Przygotowałam/em grę/kominek o wartościach w życiu, zachęcając do pracy
z wartościami świętych skautów. - [4 pkt] Zaplanowałam/em i zorganizowałam/em wyjazd dla zastępu/drużyny w jedno
z miejsc historycznie związanych z obecnością śladów relikwii Chrystusa (np. Święty Krzyż –
relikwie Drzewa Krzyża, Sokółka – Eucharystyczne Ciało Pańskie itp.). Poczyniłam/em
refleksję nad wpływem tego wyjazdu na mnie.
Obszar WYZWANIA - [1 pkt] Wyszłam/edłem w świat i namówiłam/em co najmniej jedną osobę do spełnienia
dobrego uczynku. - [1 pkt] Opowiedziałam/em o zwyczaju codziennego niesienia dobra (jeśli jeszcze nie masz
w nawyku pełnienia codziennie dobrego uczynku, nic straconego – zacznij już dziś). - [1 pkt] Wymyśliłam/em hasło/pozdrowienie zawierające słowa „Duch Święty”
i wysłałam/em je przynajmniej pięciu rówieśnikom. - [1 pkt] Udałam/em się na samotny spacer/wędrówkę i podjęłam/ąłem refleksję nad
wartościami, którym służę. - [1 pkt] Podjęłam/ąłem tygodniową pracę nad punktem Prawa Harcerskiego, który sprawia
mi największą trudność. - [1 pkt] Zorganizowałam/em „rodzinny wieczór” – zaproponowałam/em grę planszową lub
inną aktywność w domu, która poprawia relacje wśród członków rodziny. - [1 pkt] Zrobiłam/em samodzielnie kartki świąteczne i wysłałam/em je do rodziny oraz
przyjaciół. - [2 pkt] Zapoznałam/em przynajmniej 1 osobę spoza organizacji z ideą BŚP.
- [2 pkt] Przez okres adwentu prowadziłam/em dziennik wdzięczności. Zapisywałam/em
w nim dobre rzeczy, które spotykały mnie w tym czasie. Podzieliłam/em się moimi
notatkami z bliską osobą. - [2 pkt] Potrafię zaśpiewać przynajmniej jeden utwór mówiący o BŚP.
- [3 pkt] Wzięłam/ąłem kartkę, narysowałam/em na niej lustro i zapisałam/em, co widzę.
Skupiłam/em się na zasobach, które posiadam. Wypisałam/em swoje umiejętności, talenty,
zalety. Zastanowiłam/em się, jak mogę ofiarować siebie. Zapisałam/em pomysły
i zrealizowałam/em co najmniej jeden z nich.
GŁÓWNA KWATERA ZHP – Regulamin Odznaki Betlejemskiego Światła Pokoju 6/8 - [3 pkt] Codziennie przez okres 30 dni dzieliłam/em się z zastępem inspirującymi treściami
(cytat, obrazek, fragment filmu) w dowolnej formie elektronicznej i/lub w ramach spotkań. - [4 pkt] Nawiązałam/em kontakt z harcerzem/harcerką innego wyznania/światopoglądu.
Dowiedziałam/em się, co nas łączy i co nas różni. Wspólnie przedyskutowaliśmy, czym dla
nas jest Światło. - [4 pkt] W oparciu o największy płomień Wędrowniczej Watry, zrealizowałam/em
przynajmniej jedno wyzwanie dotyczące własnego rozwoju duchowego w oparciu o ideę
i hasło tegorocznego BŚP. - [4 pkt] Współorganizowałam/em wydarzenie poświęcone wybranemu świętemu: piknik,
koncert, wystawę, zawody etc. inspirowane tą postacią. Odcisnęłam/ąłem swój ślad
świętości w otoczeniu. - [4 pkt] Zastanowiłam/em się, w jaki sposób mogę przysłużyć się swojej ojczyźnie:
podjęłam/ąłem postanowienie na miarę swojego wieku (np. segregowanie śmieci,
niemarnowanie jedzenia, oszczędzanie energii, regularna służba na rzecz środowiska, praca
naukowa).
Obszar SŁUŻBA - [1 pkt] Brałam/em udział w przekazaniu Betlejemskiego Światła Pokoju w moim środowisku
(drużyna, szczep/związek drużyn/hufiec). - [1 pkt] Przekazałam/em Betlejemskie Światło Pokoju moim najbliższym. Zadbałam/em
o to, aby pojawiło się przy wigilijnym stole. - [1 pkt] W ramach organizacji przekazani Światła ustaliłam/em datę Mszy Świętej oraz
modlitewny scenariusz przekazania. - [2 pkt] Razem z zastępem przekazałam/em płomień Betlejemskiego Światła Pokoju do
wybranych instytucji (np. urząd, fundacja, grupa) lub osób, które spędzają święta samotnie. - [2 pkt] Włączyłam/em się w udekorowanie szopki w kościele.
- [3 pkt] Współorganizowałam/em, koordynowałam/em lub byłam/em odpowiedzialna/y za
przekazanie BŚP do co najmniej jednej instytucji (np. szkół, kościołów, urzędów). - [3 pkt] Wiem jak pomagać tym, którym jest trudniej zimą. Wsparłam/em działanie na ich
rzecz. - [4 pkt] Zorganizowałam/em zbiórkę żywności/darów dla potrzebujących.
- [4 pkt] Brałam/em udział w organizacji Wigilii dla osób potrzebujących.
- [4 pkt] Współorganizowałam/em, koordynowałam/em lub byłam/em odpowiedzialna/y za
przekazanie BŚP co najmniej trzem osobom wykluczonym z bezpośredniego odbioru Światła
(np. seniorom, osobom z niepełnosprawnościami itp.). - [4 pkt] Zorganizowałam/em akcję sprzątania grobów harcerzy.
- [4 pkt] Zgodnie z dewizą wędrowniczą wraz z zastępem/patrolem zadaniowym
rozpoczęłam/ąłem się stałej służby wynikającej z tegorocznego hasła BŚP.
Obszar DUCHOWOŚĆ - [1 pkt] Zorientowałam/em się, jakie są w moim mieście świątynie wyznaniowe.
- [1 pkt] Wiem, jak nazywają się świątynie trzech religii świata.
- [1 pkt] Opowiedziałam/em kolegom w drużynie o religii, której jestem wyznawcą i co dla
mnie jest sensem wiary.
GŁÓWNA KWATERA ZHP – Regulamin Odznaki Betlejemskiego Światła Pokoju 7/8 - [1 pkt] Odnalazłam/em w otaczającym mnie świecie trzy rzeczy, które sprawiają, że czuję
się dzięki nim umocniona/y. Wypisałam/em je i porozmawiałam/em o jednej z nich
w zastępie. - [2 pkt] Przypomniałam/em sobie treść wybranej roty Przyrzeczenia Harcerskiego –
wieczorem, kiedy wszystko wkoło poszło spać, kończąc dzień, wypowiedziałam/em ją na
głos. Pomyślałam/em: gdzie byłbym/byłabym bez harcerstwa i jak realizuję, rozwijam
poprzez harcerstwo swoją osobistą duchowość. - [2 pkt] Zapoznałam/em się z fundamentalnymi założeniami czterech największych religii.
- [2 pkt] Służenie bliźnim to również forma rozwoju duchowego. Zaplanowałam/em dzień dla
innych. Postarałam/em się, aby cały ten dzień był skoncentrowany na nich. Na przykład: - zająłem/zajęłam się młodszym rodzeństwem i była to ogromna próba
cierpliwości, spokoju i miłości bliźniego, - przygotowałam/em kolację dla rodziny,
- poświęciłam/em czas koledze i pomogłam/em mu w nauce.
- [3 pkt] Zgodnie z formułą miłości najmniejszych istot i całej przyrody ożywionej, zima to
czas najlepszy na pomoc bezdomnym zwierzętom. Odszukałam/em w okolicy
osobę/instytucję, która zajmuje się pomocą dla zwierząt i dowiedziałam/em się, co robi,
aby pomóc naszym „małym braciom”. Podjęłam/ąłem się pożytecznej pracy na rzecz
zwierząt. - [3 pkt] W czasie realizacji Odznaki BŚP zniwelowałam/em ślad węglowy.
- [3 pkt] Znalazłem w moim życiu elementy, które sprawiają, że moje życie
duchowe/wewnętrzne jest bogatsze. W czasie realizacji odznaki będę je pielęgnować. - [4 pkt] Zrobiłam/em listę swoich słabości/złych nawyków oraz listę swoich zalet/dobrych
nawyków w moim życiu duchowym/wewnętrznym. Zaplanuję uporządkowanie takiej listy,
eliminując dwie słabości/złe nawyki, w celu znalezienia równowagi życiowej. - [4 pkt] Zrobiłam/em harcerski rachunek sumienia adekwatny o wieku (do znalezienia na
Centralnym Banku Pomysłów). - [4 pkt] Zorganizowałam/em panel dyskusyjny z udziałem teologa lub innej osoby związanej
z religioznawstwem nad sensem życia i motywem przewodnim identyfikującym wiodące
religie na świecie. - [4 pkt] Zrezygnowałam/em z nawyku, który mnie zniewala, na czas podjętej próby
zdobywania wybranej Odznaki BŚP (np. ograniczyłam/em używanie elektroniki).